CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
أهلا وسهلا

شكرا على زيارتكم

hadirnya tanpa kusedari menggamit kasih cinta bersemi..
hadir cinta insan padaku ini.., anugerah kurniaan ilahi..

Thursday, April 28, 2011

membuak2~

heppi sgt seh ari ni..., dh lame tak rase perasaan yang mcm ni.. amat enjoy kaw2.. ari ni kn ari jumaat..,so esok cuti.., ahad pn cuti.., lagi best isnin pun cuti coz 1mei jatuh pade hari ahad..kire qadak la ni... heheeh...

aku rase camni maybe sbb dh lame sgt tak balik kg kot.. dh sebulan tu aku tak balik.., maunye tak rindu rinduan.. heheeh...

tapi rasenye ade bnde lain lagi kot yg membuatkan aku tersenyum sentiasa ari ni.. ape dia???? xyah story la.., malu i... heheehehe... nanti2 la story ek..

agak ketara senyuman aku pg ni kot smpai si syasya lim tahun 4B leh tegur aku pg td: "senyum je cikgu.., gembira ker'??? hampir tak percaya budak dr kelas B leh tanye ayat camtu kat aku... kekekeek:-)

yg pasti.., aku tak sabar nk balik ni.., 5minit lagi nak masuk kelas.., pastu ape lagi.., aku cabut je ler...~

ade gak bnde yg leh ilangkan senyuman aku td.., tp aku malas nak pikir.. lantak engkau ler labu~

chenta_hatiey~

Monday, April 25, 2011

aku jugak ke yg salahnyer???

tak seronok la keje mcm ni...., ade je yg nak masam2 muka la.., buat mulut ala2 cencurut la.., ketat2kan muka la..., aku tak paham ntah ape la salah n silap aku kat depa...

kalau kakak yang du org tu aku xde kesah la.., mmg dulu.., kini dan selamanya dia muncung ngan aku.. bukan ngan aku sorang.., tp ngan semua orang dia gitu.. dah lali dah aku.. kalau dia senyum kat kitaorg mcm ade something wrong la pulak kan... hehehehehehe... betul...!! realiti.., kitaorg pelik kalau tiba2 dia leh senyum ngan kami...

tapi kalau sahabat yang sorang ni muncung ngan aku.., sungguh aku tak paham... ntah ape salah aku ngan dia ntah.., nak kate aku buat sakitkan hati dia.., bila mase?? untuk ape?? kat mane?? puas aku pikir.., tp aku tak dapat jawapan untuk tu...

bila difikir2 mungkin sbb aku tanye dia soalan hari rabu lepas kalau xsilap aku!! tapi takkan tanye je nak sakit hati or marah kot.. aku tanyer.., bukan tuduh.., pelik la aku.. takkan setakat bertanya soalan boleh sentap.. .. bertaman betul hati dia kalau mcm tu....

serius beb.., aku jadi penat berfikir ape salah aku.., nak tanye.., xdenyer la.., aku bukan org yang mcm tu... argh.., lantak la.., maybe dia ade masalah kat umah ker.., ngan kawan2 dia ker or ape2 je la yg boleh buat dia tarik muka 60 tingkat tu...

lantak, lantak la jugak.., tapi tak best la kan.., sesama kawan2 pn nak tarik2 muka.., nampak sgt dia mmg tarik muka ngan aku tadi... bukan aku tak paham.., cuma buat2 tak paham...

whatever lah labu!!!!...... leceh betul.., aku yg kononnye manje2 ni pun xde la nk sentp2 selalu kan.., sesekali tu normal la...

argh..., penat la aku nak pikir...~ baik aku setelkan keje2 aku je la.., pikir asal org pn..., asiap keje2 aku....

cheta_hatiey~

Sunday, April 24, 2011

♥•♥•♥ MENCINTAI DALAM DIAM ♥•♥•♥

aku tak rase aku seorang yang terlalu jiwang..., cume kadang2 tu adat la kot... nukilan yang aku masukkan kali ni aku ambil dengan izin seorang sahabat di facebook sbb aku rase ayat2 dia amat membekas dihati terutamanya untuk mereka yang bergelar wanita...~

moh kite sesame hayati kata2 ni yer...:

♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫♥

Sahabat,Saat ku jatuh cinta..

Tak akan ku berucap..

Tak akan ku berkata..

Namun ku hanya akan diam..

Saat ku mencintai, takkan pernah ku menyatakan.

Tak akan ku luahkan..

Yang ku lakukan hanyalah diam..

Sahabatku,saat kau mencintai seseorang,

Maka cintailah ia dalam hening.

Dalam diam..

Tak perlu kau lari, tak perlu kau hindari.

Namun juga, jangan kau sikapi dgn berlebihan.

Jangan kau leraikan rasamu itu.

Dan,percayalah pada Takdir..

Allah telah mengatur apa yang terbaik untuk kita..

Jadi, apa yang kau risaukan?

Biarkan Allah yg mengaturnya,

Dan yakinlah di tangan-Nya semua akan baik-baik saja..

Cubalah renungkan...

Dia yang kau cinta, belum tentu atau mungkin tak akan pernah menjadi milikmu..

Dia yang kau puja, yang kau ingat saat siang dan yang kau tangisi ketika malam,

Akankah dia yang telah Allah takdirkan denganmu?

Sahabatku ,kita tak tahu dan tak akan pernah tahu..

Hingga saatnya tiba..

Maka, ku ingatkan padamu, tidakkah kau malu jika smua rasa telah kau luahkan...

Namun ternyata kelak bukan kau yg dia pilih untuk mendampingi hidupnya?

Dan sedarilah duhai sahabat, fitrah kita wanita adalah pemalu,

Dan kita indah karena sifat malu yang ada pada diri kita..

Lalu, masihkah kau tampak menawan jika rasa malu itu telah di nafikan?

Masihkah kau tampak bijak jika malu itu telah kau singkap..

Duhai gadis, jadikan malu sebagai pendindingmu..

Maka tawan hatimu sendiri dalam sangkar keimanan..

Dalam jeruji kesetiaan..

Maka cintailah dlm hening.

Agar jika memang bukan dia yg ditakdirkan untukmu,

Maka cukuplah Allah dan kau yg tahu segala rasamu..

Agar kesucianmu tetap terjaga..

Agar keanggunanmu tetap terbias..

Sahabat... yg kau perlukan hanya waktu, sabar dan percaya..

Maka, peganglah kendali hatimu,

Lalu..Arahkan pdNya..

Dan cintailah dalam diam..

Dalam hening..

Itu jauh lebih indah..

Jauh lebih suci..InsyaAllah

Ameen ya Rabbal Alamin..

♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫♥


amacam??? membekas dihati tak?? kalau ade alhamdulillah.., tapi kalau takde.., erm..,entah la.. maybe tak cukup umur lagi la tu kot.. hahahaha:-)

anyway..., fikir-fikirkan dan selamat beramal....~

chenta_hatiey~

Saturday, April 23, 2011

Dari Mana Datangnya Cinta?????


KEAJAIBAN kalimah CINTA dalam kehidupan manusia. Kalimah yang mampu menghidupkan jiwa, juga kalimah yang mampu mematikan hati. Kalimah yang memandu manusia mengenal diri lalu melangkah pasti mencari redha Ilahi, juga kalimah yang melempar manusia jauh ke lembah penuh kehinaan lalu mengharungi lautan dosa dan nista.


Cinta itu mensucikan akal, mengenyahkan kekhuatiran, memunculkan keberanian, mendorong berpenampilan rapi, membangkitkan selera makan, menjaga akhlak mulia, membangkitkan semangat, mengenakan wewangian, memperhatikan pergaulan yang baik, serta menjaga adab dan kepribadian. Tapi cinta juga merupakan ujian bagi orang-orang yang soleh dan cubaan bagi ahli ibadah, Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyah dalam bukunya Raudah Al-Muhibbin wa Nuzhah Al-Musytaqin memberikan penghayatan mengenai pengaruh cinta dalam kehidupan seseorang.

Saya amat bersetuju untuk mengatakan bahawa cinta itu sebahagian dari nadi kehidupan, juga tanda bahawa kita masih memiliki hati dan perasaan. Terlalu mustahil untuk kita menanggalkan rasa cinta dari hati kita. Bahkan inilah fitrah insani, tanpa perasaan cinta kita tidak akan mampu menjadi insan hakiki.


Islam tidak pernah menghalang untuk cinta bersemi dijiwa-jiwa kita apatah lagi untuk cinta itu mewarnai helaan nafas kita dengan harapan dan perjuangan. Cinta adalah sesuatu yang menghidupkan jiwa, membangunkan cita serta mengobarkan semangat perjuangan ketika manusia berdepan dengan rimba takut dan hampa, ketika awan keraguan menutup pandangan dan harapan serta ketika jiwa-jiwa terasa kerdil dan hina memandang kehidupan. Cinta adalah cahaya ketika jiwa kegelapan dan suram, pembimbing ketika hati lalai dan leka serta penawar ketika luka-luka kehidupan menjaluri hati dan perasaan.

Islam tidak pernah memandang cinta dengan pandangan hina dan jelek tetapi manusia dengan segala kejahilan dan kerakusannya telah mencemari kesucian cinta dengan penuh ketergesaan dan sombong. Kejahilan telah menjadikan cinta sebagai sembahan dan ilah (tuhan) baru bagi manusia-manusia yang memburu syurga dunia. Ketergesaan dan kecetekan fikiran telah memperdayakan manusia dengan bisikan kebahagiaan penuh kepuraan. Lalu manusia tersungkur hina dipentas dunia sementara setelah tergadainya segala kemuliaan dan harga diri.

Islam tidak pernah mengancam dosa dan siksa bagi pemilik-pemilik cinta namun dengan kebijaksanaannya syaitan telah menaburi bunga-bunga cinta untuk menghiasi jalan ke Neraka. Lalu kita mengorak langkah meninggalkan keredhaan dan syurga Allah SWT.

Cinta memiliki kekuatan yang luar biasa. Benarlah kalau cinta memerlukan persiapan dan aturan. Tidak lain dan tidak bukan, agar cinta itu tidak berubah menjadi cinta yang membabi buta yang dapat menjerumuskan manusia pada kehidupan kebinatangan dan penuh kenistaan. Bila cinta dijaga kesuciannya, manusia akan selamat. Para pasangan yang saling mencintai tidak hanya akan dapat bertemu dengan kekasih yang dapat memupus kerinduan, tapi juga mendapatkan ketenangan, kasih sayang, cinta, dan keredhaan dari dzat yang menciptakan cinta yaitu Allah SWT. Di negeri yang fana ini atau di negeri yang abadi nanti.

Bahkan Islam mengajar kita bahawa cinta itu ada Pemiliknya. Asalkan kita mengenal pemilik hati dan cinta kita maka kita akan hidup mulia. Cinta keluarga, wanita, dunia dan sebagainya adalah sarana atau wasilah untuk kita mencari cintaNya. Kita cintakan segalanya demi cinta kita kepadaNya. Kita menjadi suami atau isteri yang baik demi mencari redhanya lalu kita membangunkan rumahtangga kita dengan penuh kemuliaan dan menjaga panduan dan laranganNya. Bahkan kita melihat anugerah kehidupan inipun sebagai bukti cintaNya lalu kita tersungkur sujud sambil melagukan kesyukuran tak berpenghujung.

Keimanan yang benar menjadikan perjalanan kehidupan seperti sebuah kisah cinta; kesetiaan dan pengorbanan menukarkan ujian pahit menjadi kenangan manis, kesabaran menjadikan segala beban yang ditanggung menjadi ringan, keyakinan pada janji-janji Allah menjadikan jiwa tenang ketika perjalanan begitu sukar, kerinduan padaNya menjadi pembakar semangat setiap kali berdepan dengan kegagalan.

Wallahu'alam................

Friday, April 22, 2011

berubah hatiey?

no komen la...., camne ni...??? aku rase hati aku dh berubah betul2 la ni... aku bukan sengaja nak tipu dia ker, main2kan dia ker..., tapi aku xsedar pun semua tu terjadi...

mcm mane semua ni boleh berlaku ni....??, xde jawapan untuk semua tu..nak cakap pn tak tau...

malas la nk pikir..., biarlah masa dan keadaan menentukan!!!








chenta_hatiey~

Thursday, April 21, 2011

cencurut...~

cencurut tu ape???? sejenis binatang kan?? camne rupe dia aku sndiri pn xsure.. tp org kate muncungnye panjang.... so.., aku ambik name tu untuk diletakkan kat seseorang.. boley tak camtu????? heheheh...

sape.., toksah nak citer la.. xpenting pun!!!

ape yg korang rase kalau disekeliling korang ade spesis2 manusia yang mcm cencurut ni??? mesti bengang kan... kite senyum dia muncung..,kita muncung dia lagi la muncung sedepa.. senang cakap 26jam sehari, 9hari seminggu, 34 hari sebulan, 15bulan setahun dia memuncungkan diri...seolah2 tiada hari tanpa mulut cencurut padanya....

mesti tension kan mcm tu..... hidup ni bagi aku ada pasang surutnya.. kadang2 kita happy.., kadang2 kitan sedih... tu semua normal.. semua org senyum saat gembira dan ramai yang akan bermuram durja saat sedih... itu lumrah alam.., takkan ade siapa yang akan pertikaikan andai kite bertindak sedemikian rupa...

namun berbeza andai.., tiada sedikit senyuman diwajah kita sekalipun disaat ade joke2 yang mmg mampu menghasilkan hilai tawa buat setiap insan.. bagi aku.., andai itu terjadi.., mmg tak normal lakan..

aku akui..., aku mmg aku moody orangnye..., selalu masam andai berlaku sesuatu yang boleh bisa menggugat ketenangan hati aku... tapi bukan selalu dan tak lama... rajuk aku mmg tak lame.., lepas sejam dua insyaallah kembali normal mcm biasa... mungkin ada la saatnye aku berkeadaan mcm tu makan 2-3 hari..., tapi itu kalau kes serius sangat.. tapin rasenyer susahkan aku nk mcm tu lame2..., rimas la...

kan seronok andai kita dapat bekerja sepasukan dengan aman, damai..., tanpa sengketa. tanpa ada rasa tak puas hati antara satu sama lain dan paling penting.., diiringi dengan SENYUMAN... sebab senyuman tu ubat bagi kesakitan...

cumanya aku tak dapat nafikan.., satu sifat buruk aku..., aku tak mampu nak senyum pada individu yang sentiasa memasamkan muka kat aku.. aku rasa mcm bodoh kalau buat mcm tu... aku senyum kat dia..., tp dia buat bodo dia jerk... kan ker termalu sendiri nanti...

hayati lagu ni yerk::::

Senyum senyum senyum
Senyum senyum….

Verse

Kacak luar
Kacak dalam
Kacak dengar sini
Kalau saya senyum
Awak mesti senyum sekali
Kalau kita senyum
Semua orang berjangkit
Bila semua orang senyum
Dunia tiada penyakit

Chorus

Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
tak perlu kata apa-apa

Akhirnya sempurna tiga album pertama
Bunyi macam koleksi hits terbaik orang lama
Dah ku kata ku takkan henti sampai tua bangka
Kalau habis abjad aku rap dengan angka
Satu dua tiga anugerah diterima
Oh itu tahun lepas tahun ini cuma dua
Tersenyum tiap kali kalah dengan Nurhaliza
Ditertawakan oleh anakku Inca Medina

Oh Inca Medina orang secantik nama
Cantik luar cantik dalam cantik macam mama
Hati macam grandmanya anginnya macam papa
Kalau dah merajuk nampak muncung sampai sana
Sebelum jadi drama dah tahu nak buat apa
Nyanyi balik lagu ayat lama ayat mama
Wanita hari ini jaga sensitiviti
Kalau buah hati merajuk boleh cuba ayat ini

Ay cantik luar cantik dalam cantik dengar sini
Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi
Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit
Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit

Ulang Verse
Ulang Chorus

Ay buai tinggi-tinggi sampai ke puncak awan
Dengan kumulus dan nimbus aku berkawan
Aku bukan rupawan aku bukan jutawan
Tapi aku punya satu senyuman yang menawan

Baru mukadimah nampak macam sudah tertawan
Dengar kata hati perasaan jangan dilawan
Kalau takut mula-mula kita boleh berkawan
Duduk dulu biar ku belanja kopi secawan
Apa rasa sentiasa jadi bahan perhatian
Apa rasa jadi cantik kacuk cina pakistan
Apa rasa jadi seksi suka tak diperhatikan
Apa rasanya terima bertubi-tubi puji-pujian

Tu boleh pun senyum cantiknya gigi
Sepuluh markah penuh seharusnya ku beri
Wanita hari ini harus pepandai puji
Kalau dia jual mahal boleh cuba lagu ini

Ay cantik luar cantik dalam cantik dengar sini
Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi
Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit
Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit

wah..., panjangnyer lagu ni.... aku harap aku tergolong dalam golongan mereka yang murah senyuman..., walaupun aku xmampu nak buang moody aku...

chenta_hatiey~

Tuesday, April 19, 2011

bengang or bangang??

dari tajuk dah tau aku marah kan..., br je td aku post something kat blog ni.., skrg post lagi yg baru.. bukan takde keje or terlebih rajin..., tapi nak lepaskan geram!!! biasa la..,blog ni kan tmpat aku lepaskan rasa..(cume xleh lebih2 takut ade yg xsepatutnye bace,terbace lak)... heheeh:-)

aku sakit jiwe tol ngan satu number hp ni... ntah sape la dia ni.., aku search name dia kat fb.., dia mcm suami erna.., bila aku tanye dia tak ngaku n kate dia tak kenal pn sape erna tu.. tapi ntah la..

mula2 sms ok jer.., ayat baik2 n islamic la sgt kan..., plus, ngade2 lak tu.., kalau tak reply mula la bg sms ala2 merajuk poyo2. aku kalau takat kawan2 bersms yang baik2 aku sikit pn xde hal..., ape nk de hal kan..., org mendoakan kesejahteraan kite dlm sms.., takkan la nak marah...

tapi makin lama.., makin aku rase dia mmg bkn suami erna.., dia org yg aku kenal n dia mmg kenal aku.. dr cara dia cakap (sms) mmg nampak sgt dia kenal aku.. kalau tak.., takkan la dia boleh tau karekter aku camne.., tak masuk akal la org yg xpernah jumpe aku leh tau kan...

aku ingat dia ni "mr.z"aku dulu.., sbb kalau dia.., sure la dia tau segalanye tentang aku.. mmg hampir yakin itu dia.., salah satu sbb lain no hp dia.., mr z ni kan suke no yg ala2 mcm tu.. no tepon lame dia mula ngan 404.., pstu dia beli lak no 505.., no hp yg selalu sms n tazkirah aku ni lak 303..., tapi....,bila pikir balik.., ape kejadah lak dia nk beli no KL.., dia kat utara.. lagipun kitaorg kan dah "berbaik" semula la kononnye....berbaik dalam erti kate no more gaduh2 la...

tapi baru ni tadi..., aku mula rase bukan dia pulak..,tapi org yg ade disekeliling aku kat sekolah.. sape ntah.. bodo tol la.., satu sekolah pn leh nak main2 ngan aku.. kan sia2 kene bodo mlm2 bute ni... aku kate satu skolah sbb dia bg ayat ni kat aku 10minit lepas : "kat sekolah awak mmg brutal". kalau dah ayat yang cenggini tak ke maknenye dia dok depat mate aku hari2..,sbb mmg tiap2 hari aku ade kat skolah.. so, ape masalahnye??

kalau agak2 tak puas hati ngan perangai aku yg agak brutal..., ckp la terus terang..,takyah nak abiskan kreadit segala bagai mcm tu.. face to face kan sng... ckap je camni: "rozzy.., boleh tak awak berpewatakan lembut sikit.., jgn la brutal2 sangat"... smpai ayat ni pn aku nak kene ajar ker... kan ke bANgANg tuh...!!!!

kalau aku dapat sape tuan punyer number ni..., mmg la..~

tapi aku terpikir sendiri la.., ape.,ganas n brutal sangat ke aku ni??? aku tak rase aku terlalu kasar walau mungkin hakikatnye mcm tu.. terpulang la pada yang menilai.., mcm aku pernah cakap.., cume yang betul2 kenal aku jer tau mcm mane sifat aku!!!! mungkin silap aku jugak.., sbb bina sikap kasar dalam diri aku utk menutup "manje" yang pernah org label kat aku.. lame2 sikap tu jd sebati ngan aku.., tapi aku sikit pn tak menyesal sbb aku suke dgn diri aku sekarang...

so.., sape awak yg nk judge saye...??? dah la pengecut!! cakap face to face tak berani.., sengal tol....

ape2 pun..., ADE AKU KISAH.....! kalau nak nasihatkan saye silakan.., saya akan berlapang dada dan cube menerima nasihat.., tapi kalau nak kutuk saye.., terima kasih banyak2 la ye KAWAN!!!

chenta_hatiey~

pksr oh pksr... :-(

penat kaw2 bandan aku rasenye ari ni...,dari pagi bawak ke petang..! pergh xleh diucap ngan kate2 lah...~

pagi2 td dh la bangun terkejut.., bak kate "sahabat" aku dulu2.., org bgn solat tahajjud.., tp awak bgn solat terkejut.. hehehe..~ tu la.., kunci jam mcm biasa la.., tp bila ade peel "lagi 5minit la"..., mmg sure bawak padah...!!! tau2 terjaga kol 6.30... maunye tak haru biru pagi aku.., nasib baik bj dh iron n xyah solat.., kalau tak.., tmbah kalut aku..~

kat skolah lak..., masuk je bilik terpandangkan ntah ape kejadah bnde2 yg berkaitan ngan pksr.. adoi.., pusing sat aku.. nak buat time pagi sblm start kelas, mcm tak sempat.., lgpun tak suke la buat sikit2 pastu kene tinggal lak coz nk masuk kelas.. rimas buat keje yg mcm tu. kalau nk buat biar smpai siap...

so..,disebabkan kelas terakhir aku tamat kol 1.05ptg.., so mase tu la baru aku mula siapkan serba sedikit.., kononnyer nk terus smpai ptg.., tp xsanggup la nk pakai bj yg same.. melekit rasenyer.. aku balik dr skolah td org lain dah balik dah kecuali 2 kakak2 tuh.., dalam kol2.30 la kot..

kol3 datang balik semula..., siapkan semua soalan2 n fail2 pksr.. erm.., salah aku jugak sebenarnye coz suke wat keje lambat2.., tapi..., sebenarnye bukan sengaje.., tapi aku TAK PAHAM!!!!... tanye kawan2 pn depa tak paham jugak...

mau tak berpinau mato den mengadap bnde2 tu... dah la semua kelas. kelas ade 9. pastu pksr ni kene buat tiap2 tajuk..,means tiap2 bulan kene ade.. maunye tak pening dibuatnye.. yang soalan sedia ade ok la.., yg takde tu yg parah.. nak bina soalan lagi.. fail murid lagi aku nk kene pikir.. setiap murid perlu wujudkan fail pksr untuk depa.. kalau bebudak tu ade 200 orang..., maknenye 200 fail jugak la aku kene sediakan... pergh!!! masak beb!!!!! fail coklat budak yg aku mintak dr pejabat xsampai2 lagi lak tu... dh lebih 2minggu rasenye aku order... tu lagi satu perkara yang boleh bikin lembab ana punya kerja la...~

adoiyai... nasib seorang cikgu cenggini la yerk... bila la aku nak dapat partner buat keje2 ni ek??? tension la buat sorang2.. tapi kalau dapat partner biar la yang sekepala ngan aku.. jgn yang xblh masuk ngan aku or yang cume tau nak mengarah aku buat itu n ini jerk.. kalau gitu.., baik aku sengsorang dr ada partner yang menyakitkan jiwa raga..

sampai kol5.15 gak aku kat skolah tadi...!! biasanye aku balik sblm pekerja2 lain balik.., coz...aku ni penakut.., ngeri jerk lagi2 la kalau yg tinggalnye pak guard india tu.. mmg sure awal aku dah blah.., tp disebabkan taknak tangguh punye pasal.., aku kuatkan diri gak habiskan jugak..lgpun ape nak takut.., guard pompuan ari ni.. GB pn ade lagi time tuh...

aku beria2 sng buat fail ni bukan ape..., sekolah kwn2 aku yg area kahang dah dilawati jpn..., so aku cuak arr.. depa kene sound coz fail2 tu takdiwujudkan... kalau la jpn dtg skolah time tu..., sure terkujat la aku nk jawab coz mmg takde satu pn fail pksr dlm simpanan aku...!!!

tapi skrg kalau nk dtg pn..., aku tak kisah dah..., sumer dah ade..., dtg ler.., tp minggu depan la yerk.., coz markah2nye tak lengkap lg...,ujian br jer berjalan..,cmne nk markah.. hehehe:-)

sebut pasal pksr ade susuatu yang menarik berlaku malam tadi..., hehehe... ape dia???? jeng3......sat la.., nk p mandi sat..., pasni chek sambung na..!!!

i'm back!!!!!! dah wangi....! bau jhonsons baby milk bath lagi... hahahaha:-) ahah.., mlm td.., mcm biasa la.., taip2 mlm aku online.., xkira la smbil buat keje pn ym,fb n skype aku on....kecuali la mmg terlalu bizi n xnak diganggu!! tgh aku berpoye2 diinternet.., muncul le seseorang yang amat la aku kenali kat skype!!! dia ni member mase kat u dulu...

tapi mmg tak bertegur sape lepas terjadi sedikit konflik antara kami.. heheeh.., mmg kaw2 punye lame la.., lagi pun mcm tak berkepentingan sgt nk tegus coz kami tak sekelas.., ape lagi sekolej... kalau sekelas pn.., aku ngan geng2 aku yg portnye kat barisan depan sekali.., n dia ngan member2 dia n port depa belakang sekali... so..,mmmg tak rapat lar pastu.., pandang2 dr kejauhan je la.. (walaupun pernah sebilik mase kat matrik)...heheheh:-)

selepas hanpir 10tahun ( 6 tahun keje + 4 tahun campus )tak bertegus sape dgn ramah mesra teramat..., dia akhirnye add n menegur aku kat skype... aku cam biasa la.., layankan je la...

rupe2 nyer last2 dia bg ayat ni kat aku: ( ayie,blh tak bg saya soalan2 pksr??? saya tak tahu nak cari kat mane la..)

pergh.., patut la.., tapi aku dgn poyo n baik kononnye send jugak la email yg mengandungi soalan2 tu kat dia.., baik kan aku???? hahahahaha..masuk bakul angkat sendirik....!!!

lantak la.., ape yg ade kongsi2kan la...., betul tak??? tp walaupun aku berpendapat camtu ramai gak kengkawan2 yg kedekut..., bila mintak n tanye kate xde la.., xtau la.., padahal ade!! ape.., ingat aku xleh buat ker??? skrg ni aku tgh karang soalan2 tahun 4 n 6 sendirik la..., yg kedekut2 ngan aku.., sory la aku nk share.., tp kwn2 aku yg baik2 n blh share2 soalan ngan aku.., no hal.., aku leh bagi...~

penat ler nk pk pasal pksr nih...., esok masuk markah lak..., tp xsemua kelas yg dh siap ujian ....~

chayyok..chayyok...chayyok...ayie....

chenta_hatiey~

Sunday, April 17, 2011

bg yg bergelar MUSLIMAH~

sekadar berkongsi dan lebih kepada peringatan buat diri sendiri yang amat jahil. bukan mudah untuk membuat kebaikan dengan jujur dan ikhlas sebenarnya..

harap tergolong dalam golongan WANITA YANG MENJAGA AURATNYER...

KESILAPAN KERAP WANITA TENTANG AURAT:-

KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.

KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber‘T-Shirt' berlengan pendek.

KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.

KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ‘menggoda'.

KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.

KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.

KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.

KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.

Sebahagian wanita menyangka bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. Ia adalah tidak tepat sama sekali. Asasnya adalah dari firman Allah SWT ertinya :

"Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHAKN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR." (an-Nur: 31)

Asma’ binti Abu Bakar telah masuk ke tempat Rasulullah s.a.w berada sedangkan dia memakai pakaian nipis. Rasulullah s.a.w lalu berpaling daripada memandangnya sambil berkata, “Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haid) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.” (Abu Dawud)

Ummu Salamah pernah bertanya Rasulullah s.a.w, "Apakah seorang wanita boleh menunaikan solat di dalam pakaian labuh dan tudungnya jika dia tidak mempunyai sarung?" Nabi s.a.w menjawab, “Asal pakaian labuh (jubah) itu sempurna dan menutupi zahir kedua kakinya.” (Abu Dawud)

Setiap perempuan Islam wajib menutup kepalanya dengan tudung dan bahagian dadanya termasuk juga leher dan kakinya, sehingga semua tempat-tempat yang boleh membawa fitnah tertutup dari perkara yang memungkinkan dilihat oleh orang-orang yang jahat hatinya.


chenta_hatiey~

rombongan cik kiah ke muar~

lawatan penanda aras...~ itu lah neme program yang terpaksa aku ikut semalam. lawatan ni di sk convent muar.. 4 orang wakil dari sekolah aku yg kene pergi.., yang pasti kami bertiga minah2 poyos ni manusia terakhir sampai.., so terpaksa la org lain menunggu kami kat dalam bas tuh.. hehehe:-) nasib arr..~

aku joint program ni boleh dikatakan "paksa rela" la... aku ade kelas sebenarnya. dah la kelas terakhir aku lak tu.. kelas spss.. aku sndiri pn xtau n tak paham ape tu spss..,tu yang aku rasa rugi kaw2 tahap gaban bila tak dapat g kelas minggu ni.. bukan nak tunjuk rajin.., tp aku biasa la.., belajar mmg ikut mood.. mud minggu ni mmg mud belajar.., tu yg rasa sangat kerugiannye bila terpaksa ponteng kelas..

tengah dok dgr ceramah n penerangan dr GB skolah convent tu.., hp berbunyi.. kakak yg paling baik ngan aku kalam kuliah call... dia kate hari ni kelas mcm biasa.., yg luar biasanya ari ni dapat sijil... sijil ape aku tak pasti coz aku dgr suara dia pn pelan2.., dah la org tgh bg talk.., xkan aku nk kuar lak..

bila dgr camtu.., lg la rasa rugi..tapi kakak tu mcm memahami jerk.., dia siap tolong amikkan sijil bagi pihak aku.., aku tak suruh pn.., tp dia yg nk tlg.. yg jd masalah nanti jadi keje lak aku ke rumah dia.. hehehe:-) xkisah la tu.., yang penting dia dah tolong aku..

cumanya.., terasa sangat la ruginye bila terpaksa ponteng kelas.. masa degree aku bukan jenis org yg ponteng kelas tanpa sebeb...xpernah la seingat aku aku ponteng sebab malas.... tp masa kat matrik aku ngaku.., aku pernah ponteng gara2 nak tengok episod akhir citer thailand "pangako sayo".. hahaha:-) tp tu la yang pertama dan terakhir.... hehehe..

ala.., xpe la.., bnde dah lepas.. asal lepas ni aku kene rajinkan diri membaca, cr info n tanye kat sape2 yang pandai ttg spss... insyaallah aku mampu faham... hope la yek...~

berbalik pada rombongan cik kiah ke sk convent tu...., pergh.., mmg kagum giler la ngan GB n cikgu2 kat situ.. sejujurnye.., aku xmampu nak bekerja mcm depa la... bila cerita jer pasal sekolah berprestasi tinggi.., bunyi macam best jer.., siap dapat ganjaran lagi kan.., tapi disebalik semua tu satu kepayahan yang amat sangat n satu pengorbanan masa, tenaga & wang ringgit amat diperlukan..

sampaikan aku terfikir..., kalau mcm ni punye susah.., aku tak nagjar kat skolah2 SBT sampai pencen pn aku tak kisah langsung... dalam masa yang sama bersyukur ditempatkan di mana aku ditempatkan sekarang..

bukan sebab mengelak kerja yang banyak.., tp aku sedar kemampuan diri.., sedangkan kerja kat tempat yang sekarang ni pn dah terasa bebannya.., macam mana agaknye kalau aku ditugaskan ke sekolah2 yang macam tu...

cuma satu la..., aku betuk2 respect kat Gb dia.., bukan calang2 org... mmg kagum dengan dia...

dah la citer..,ni aku letak sikit2 gmbo mase kat sane.., sikit dah la.., malas nak tunggu upload... hehehe..~



kehadiran kami disambut dengan persembahan coral speaking yang mantop seh!!! rupa2nye pastu GB dia kate persembahan td tu dari budak2 simpanan jerk.. kalau simpanan dah camtu.., yg betul punyer msti lg best..



fail2 yang dipertontonkan sebagai contoh untuk kami...



modul2 ni depa buat sendiri.., tiap2 kelas lain2... caya lah... aku sanggup ker??? kssr n pksr jerk...aku dah mengeluh kene buat... hehehe:-)



wakil dari SK Bandar Paloh bersama Puan Rohana, GB sk convent....



jom amik gmbar ramai2..buat kenangan...



inilah dia wajah Pn Rohana.., Gb SK Convent Muar



pamplet n pen sebagai tanda kenangan...



ayie n ayu...~ hehehe...~ ( turun bas terus amik gambar )



bersama pn farrah ellisa....baby dia dh ilang dah time ni...

chenta_hatiey~

Friday, April 15, 2011

cobe bace..~

story ni berkisarkan cinte n pengorbanan... dah byk aku masukkan entery2 cintan cintun ni tak bermakna aku jatuh cinta yerk... sesaje jer.., xkan xboley kot kan..!!!! hangin malam ni hangin jiwang karat..., so.., layan je la...

cumanya bahasa dia bahasa indon.., tp sure leh paham..., ala.., sinetron2 indon leh pahm xkan nukilan cenggini pn xley paham kot..

tp tu la.., story ni sweet n sedey sebenrnye.., swetnye part kesetiaan.., tp yang sedeynya part tak mengenang budi tuh...! sepenuh perasaan aku bace....~ hehehe..

arakian.., begilah ceritanyer..:

Pernah ada satu kisah seorang gadis yang membenci dirinya sendiri bahkan semua orang yang disekelilingnya dia benci, kecuali kekasihnya yang selalu setia menemani dan memberikan dorongan semangat untuk hidup. Sebenarnya gadis itu cantik kekurangan yang ada dirinya cuman satu karena kedua matanya tidak bisa melihat. Dalam keseharian dirinya selalu meratapi hidupnya. Namun gadis itu sangatlah beruntung memiliki pujaan hati yang cukup sabar mendengar segala keluh kesahnya bahkan mampu menghibur dan membuatnya tersenyum. Kecintaan pada gadis itu bahkan dibuktinya dengan melamar tetapi sang gadis rela dinikahi bila sudah dapat melihat dengan sempurna.

Doa gadis itu akhirnya terkabul. Ada seseorang yang bersedia mendonorkan matanya. Betapa bahagia dirinya begitu menyaksikan dunia baru yang indah dan penuh warna. Kekasihnya juga ikut bahagia merasakan kegembiraan. Dia segera menagih janji gadis itu. 'Sekarang dirimu sudah bisa melihat dunia, Apakah kamu mau menikah denganku?' tanya kekasihnya. Gadis itu terguncang disaat melihat kekasihnya ternyata buta. Gadis itu kecewa dan menolak untuk menikah dengan pujaan hatinya yang buta. Sang kekasihnya dengan air mata yang mengalir, hatinya bagai tertusuk sembilu kemudian meninggalkan pesan disecarik kertas. 'Kekasihku, tolong jaga baik-baik mataku!'

Cerita diatas mengingatkan kita bahwa semakin dalam cinta kita pada seseorang maka semakin perih luka dihati namun luka itu juga mengajarkan tentang ketulusan dan pengorbanan demi kebahagiaan orang yang kita cintai, karena cinta yang hakiki bukan dilewati dengan pujian, cinta yang hakiki justru diuji dengan berbagai peristiwa yang menyakitkan yang membuat hati kita terluka. Allah Subhanahu Wa Ta'ala membentuk dan melatih kita melalui luka itu, bukan pada seberapa besar luka itu tetapi seberapa besar cinta yang kita miliki untuk menjalani luka itu. Kalau cintanya kecil, luka kecilpun menjadi beban yang berat. Namun kalo kita memiliki cinta yang besar, luka sebesar apapun maka kita lebih kuat menanggung luka dan derita yang kita alami, maka jadikan cinta kita semakin kuat melewati berbagai ujian dan cobaan yang memang harus kita lalui untuk meraih keridhaan Allah.


renung2kan ler...,

chenta_hatiey~

untukmu WANITA~

ingatan ni sebenarnye ubtuk kiter bersama..., aku terbace kat fb.., so saje je masukkan.. mcm dpt beri inspirasi n ingatan yg maha kuat je bila bc artikel ni...



Apabila kamu berkawan dengan lelaki, Ingatlah
ada dua pilihan terbentang.

SATU,
Kamu jadi seperti SANTAN KELAPA.
Mudah diperolehi..
Diparut..
Diperah..
Dan diambil santannya..
Lepas tu hampasnya dibuang..

KEDUA,
Kamu menjadi sebutir MUTIARA..
Berada di dasar lautan..
Tersimpan rapi..
Di lindungi kulit..
Bukan senang nak melihat..
Apa lagi mendapatkannya..
Hanya orang yang bertuah..
Berusaha menyelami dasar lautan..
Dapat memperolehinya..
Harganya mahal sekali..
Dan ia akan disimpan selamanya..

Jadi,
Kamu pilihlah samada hendak jadi KELAPA
ataupun MUTIARA?

di sebalik SANTAN.
menjadi penyedap makanan...
diperah segala kenikmatan..
dengan mudah jatuh menjadi titisan...
akhirnya kari habis dimakan...
pulut panggang sisa habis ditelan..
dan santan hilang tak jadi ingatan...
yang terasa lazat hanya kari dan pulut panggang...
orang tak kenang jasa santan...

MUTIARA..
tertanam didasar yang paling dalam..
sukar andai megharap jadi perhatian kerana
dilapisi kulit keras menghadang...
namun kiranya ditemui insan...
akan menjadi permata hiasan..
terletak tinggi di cincin idaman...
atau dileher nan jinjang..
atau di lengan menawan..
makin lama mutiara tertanam..
makin tinggi nilaian...

tentukan mana satu pilihan..

menjadi SANTAN...
mudah jadi perhatian..
tapi hanya sebentar jadi santapan...
kemudian hilang sgala nikmat dan pujian..

menjadi MUTIARA.
sukar ditemukan..
namun bila dihias indah gadis perawan..
hilang ia... tangisan mengiringi berzaman


fikir-fikirkan..., dan selamat beramal......

video

chenta_hatiey~

Thursday, April 14, 2011

ape2 ajer... :-p

assalamualaikum...,salam satu malaysia.., selamat malam..!! rase mcm ter..rajin nk menulis something ler pulak sambil melayan tv (semanis kurma)...huhuhu;-) apa topik yang nak ditulis ni ek.., idea mcm byk jerk.., tp jari jemari ni mcm kurang rajin untuk mengetuk keypad ni..

lgipun kan..., sehari dua ni rasanya mcm ade rakan sekerja yang bc blog ni la.., bkn ape.., cr dia cakap n mengungkapkan ayat kat aku.., mcm ayat2 dr blog ni la.., cuak gak aku..tapi aku tak tanye la.., buat bodo jerk!! kot la ayat dr mulut dia tu kebetulan same kan...,kang aku sebut pasal blog.., dia bukak la pulak.. heheheh...[bila pk balik ape gune ade blog kalau xnak org bace]... kekeke:-p

erm...,esok dah jumaat..,sabtu ni ade kelas spss yang jugak kelas terakhir untuk aku... tapi...,sabtu ni jugak nama naik utk ke muar.., erm.., mane satu nak g ek???? actualy...,aku punye mood minggu ni mcm mood belajar.., rase macam nak g kelas la.., lagipun risau takut tak paham bila buat bab2 akan datang nanti....

tapi mcm mane lak ngan program kat muar tu ek??? td tanye la kat gpk1.., dia suruh aku buat pilihan.., tapi dalam mase yg same menyepit aku dengan satu jawapan rasanya.. dia kata..,awak pilih la mane satu arahan dan mane satu yang lebih tinggi... so???? kalau tgk dr soalan tu..., paham2 je la kan...,kerja tu dh sah2 la arahan.. tapt study tu bukan arahan.... tu pada pandngan dia la. aku rasa kalau tanye kat GB maybe leh tukar org lain kot..

tak boleh jugak kot.., coz minggu ni banyak xtvt la.., hmpir semua yang terlibat.., lagipun pasal hal2 kecik senonet camni takkan la aku nak tambahkan pusing kat kepala GB kot..., xabis masalah dia yang menggunung.., aku lak nak cuba tambah masalah lagi???.... owh.., memang tak arr kan..!! tak sanggup rasanya nak tambah beban dia.. dah cukup kesian sngat dengan ape yang terpaksa dia tanggung sekarang ni... ape2 pun moga Allah permudahkanlah segala urusan dia..~

lupakan jap pasal kerje n permasalahan kat tmpat keje jap..., sbb aku punye kesian dan simpati tu tak boleh bawak ke mana pn.., bukan aku ade kuasa untuk nak tolong kan..

facebokk....!! facebook mengembalikan kenangan lame la pulak semalam.. tetiba dia muncul balik lepas setahun hilang dari kepala n ingatan aku... seseorang yang aku rase dh taknak jumpa lagi..bukan sebab benci tapi lebih kepada rase bersalah pada dia..

argh...!!! leceh la citer pasal mr.z ni..., perkara lepas xperlu nk ingatkan lagi... coz aku rase aku seronok dgn hidup aku sekarang ni tanpa perlu tipu dia lagi..., so far la... akan datang tak tau la lagi kan...

chenta_hatiey ;-)

Tuesday, April 12, 2011

kesian dan simpati....~

erm...,pagi tadi hangin satu badan smpai nk jd dinasor.., malam ni lak tetibe jer kesian dan simpati.. pe kes lak kali ni??

biasa ar beb.., tajuk biar kasi gmpak!!! baru maju.. wakakakaka:-) macam mane aku nk memulakan cerita ek..., senang cakap camni ar., nak dijadikan cerita td ade 4 org pegawai dr PPD datang sekolah.. sblm kol9 ade sorang.., tu xkisah sangat arr.., pastu lepas rehat ade lak datang lagi 3 orang!!! ntah ape la nasib sekolah ni.., asyik kene lawat ngan PPD jerk semenjak dua menjak nih.., nak kata result UPSR tahun lepas jatuh teruk.., tak!! naik mendadak ade ler....

rupe2nye pasal guru besar sekolah aku tu.., ade la cikgu2 yang tak puas hati ngan dia kot.. wat report kate dia tak masuk kelas la.., xdatang sekolah la.., asyik melepak kat kantin sambil isap rokok la n macam2 lagi la.... mula2 hantar surat layang jerk.., tapi sekarang dah maju.., guna email la pulak...

aku takde la menafikan semua tu..,tapi dalam masa yang same aku rasa macam kesian kalau dia kene tindakan.. bahaya aku cakap mcm ni kat blog sebenarnye.., kot ade rakan seangkatan yang bace.., naya aku. kang dikatanya aku ni orang suruhan bos lak tak tentu pasal...[ tp aku yakin xde yg bace la blog ni ]....

bukan ape tau..., aku akui la aku sendiri pun kadang2 ade gak tak puas hati kalau dia datang lambat ker.., tak masuk kelas ker.., tapi bila difikir-fikirkan.., aku rase.., argh!! lantak la.., asal dia tak menyusahkan hidup aku dah la... as long as dia tak kacau hak aku sebagai guru..,nk cuti pn mudah dapat, cuti sekolah kita dia xragut, lebih pada tu banyak beri peransang sebenarnya tanpa kita sedar..( tu pun kalau dipikirkan balik la ape yg dia kate) lagi satu aku pikir dia org tua la..., sakit lak tu...

aku bukan nk cover dia.., tapi hati aku mmg mudah kesian kat generasi2 yang agak berumur ni..., sakit pulak tu.. maybe sebab aku dh xde ayah kot.., tu yang buat hati aku mudah sikit terasa kalau ade ape2 yang jd kat mane2 manusia la yang layak aku panggil PAK CIK...~

nak buat macam mane kan..., kebenaran tetap kebenaran...., mmg jelas terbuka la tadi bila pegawai PPD masuk kelas n tanya sendirik pd budak samada Gb masuk ngajar tak..., tau la budak kan..., cakap jujur je la... mase tu la mula timbul rase kesian kat ati aku.. aku terpikir.., ape akan jadi kalau aku kat tempat dia???? mesti ade rase cuak kan..., malu pn mesti ada...

yang mengadu tu pn satu hal...,susah nak cakap gak!!! maybe dia punye rase tak puas hati dah tahap maxima dah kot... tu yang smpai hantar report tuh... agak2 kalau aku sakit hati tahap lanun.., aku buat tak mcm tu ek???? ntah la.., aku susah sikit kot.. gaye je ganas.., tp dalam hati setaman bunga cun subur mewangi... hahaha:-)

bukan ape la.., bagi aku.., kita dh keje satu bumbung.., dah lame.., maybe dh timbul rase sayang..,kesian.., simpati n ape2 je la yang sewaktu dengannye yang tak berlebihan antara rakan sekerja kan..., so no point la nak menjatuhkan sesiapa pun.. tu pandangan aku la.., maybe org lain tak sependapat dengan aku.. aku yg xboleh nak masuk terus ngan 2-3 org tu normal la kot.., tapi yang lain semua ok jerk.., tapi.....,xtau la kalau depa semua yang xrase ok ngan aku...!!!!

ape2 pun..., hidup perlu diteruskan....~

chayyok..chayyok.., AYIE..!! terus mulakan semula ape yang dah 2minggu ko tinggalkan tu!!! sambung balik...!!! kamu boleh buat.., kalau org lain boleh.., kamu pn boleh!!!!!! hahahah:-)

xyah pikir hal orang lain buat sementara waktu.....~

chenta_hatiey..~

Monday, April 11, 2011

tahap dinasor dari uganda.. :'-(

assalamualaikum semua.... mesti pelik.., ape yg tahap dinasor dari uganda tu???? aku jumpe dinasor kat alaf or zaman canggih manggih mcm ni ker???

xde ar.., tension la.., tp xtau ape yg aku tensionkan..~ teruk kan..tadi pagi mood punye la baik datang keje.., siap boleh gelak2 lagi.., tiba2 jer sebelum masuk kelas kol9 tadi.., kepala aku bercelaru.. mcm banyak sgt beban dalam kepala ni.. semua benda nak kene pikir... nyampah pn ade kekadang.. bukan nyampah kat sape2 or keje aku ni.., tapi ntah la.., aku sendiri pun tak tau..

kalau tak.., xde la aku layan blog ni kat sekolah.. dari aku buat bnde ni time keje.., baik aku buat lesson plan ker.., tande buku ker tak pun hias bilik jqaf ker..,ade gak faedahnyer.. keje2 update blog ni bkn kat sini patutnye..,tp kat umah..!!!!

nak buat mcm mane kan..., pg td aku dh setting.., lepas rehat nk siapkan lesson plan smpai khamis coz aku free.., tup2 mud angin kuskus dah smpai..,xleh nak kate ape la...adoiyai..~

nasib baik la.., aku ade blog ni..., at least ade gak tempat aku story rase aku.. walaupun xde sape yg mendengar atau respond.., tapi sekurang-kurangnye lepas sikit bebanan yg ade dalam kepala aku nih...

kalau nk ditulis...,smpai balik pn xabis..,so aku kene stop jap coz aku nk prepare utk masuk kelas lak pas ni... 2 hours kelas lepas ni... hope budak2.., tolong la jangan buat hal yerk.., takut cikgu korang ni jadi dinasor lak kang jap lagi....

chenta_hatiey~

Sunday, April 10, 2011

berubah pun!!!!

dah lame blog ni xbertukar wajah...akhirnya malam ni berubah jugak kamu ya blogku yg comey.... [comey ker?? ] heheheh...

kalau dulu...,tetap jugak dengan otak kartunnye.., bermula dengan naruto. kemudia diubah hasil pandangan seorang rakan yang kate sakit kepala bila nmpak muka naruto kat blog aku..[dia xminat naruto kaw2 kot]... then.., diteruskan dengan kartun2 lain mcm mickey la n ntah hape2 lg ntah aku xingat...

lepas pade tu aku terjiwang karat jap.., so gune la bground bunga2 sikit..,tp xlame pun..coz aku rase mcm minah bunga la pulak mcm tu...

ha.., lepas pd bunga-bungaan tu aku pakai wall yg sebelum ni.., berorentasikan sekolah. kononnye aku kan cikgu.., so sayang sangat la kat sekolah kan!! hehehe... lame gak aku guna bground tu.., malas nk tukor coz xjumpe yg cun2...

ntah mimpi ape ntah.., rajin lak aku nk tukar malam ni.., so aku pilih la yg nmpak matured sikit kan... kononnye la... but..,ok ape!! xde la nmpak kebudak-budakan sangat aku rase...sesuai la ngan usia n jiwa aku saat ni... coz aku rase kalau aku nk mengekalkan naruto mcm xkene la sekarang ni..., tp kalau aku jumpe conan ker.., sure aku letak.., masalahnye takde ar!!!

chenta_hatiey :-)

Saturday, April 9, 2011

okey ape !....~

video

sabtu lepas.., AKA semalam la..., aku kene g majlis tilawah quran n festival nasyid daerah kluang! disebabkan sekolah aku xde wakil n aku cume tukang pegang hadiah jer.., so aku menyebokkan la diri aku kat tmpat nasyid...

ade 5 kumpulan yang bertanding mewakili 5 zon dalam daerah kluang.. boleh kater sumer best2 ar.., ye la.., dah depa johan peringkat zon kan...

tapinyer...,aku tertarik dgn kumpulan ni.., suara solo dia.., mak ai..,gemersik beb!! mmg best..,persembahannye pn agak bergaya walaupun tak la se"gah" sungguhnye persembahan kumpulan yang sebelum depa///

aku budget kumpulan ni boleh menang la...., tapi rupa2nya naib johan... xpe la dek yek.., ok ape naib johan kan.. dari sekolah penulis blog ni.., jgn kate nk dapat saguhati..,hantar wakil pn takde... heheheh...~

Friday, April 8, 2011

wah..! penat berfikir.. :-)

hari ni dari pagi td mood ngajar aku mmg best..., tetiba je rajin buat tasmik kol7.. ape mimpi ntah.. tapi tu ar...,kononnye baik la kan..hahahah..,kalau tak rajin camne nak jd guru contoh lagi mithali.... :-)

tapi dalam terlebih rajin mengajar tadi...,ade satu yang aku rasa malas n takde mood utk buat sesuatu sejak dua hari lepas.. tau ape dia??? mals giler nak g kuliyah... patutnye esok aku ade kuliyah terakhir...ganti kelas 2minggu lepas yang cancell..

citer pasal kelas ni pun boley bikin hangin maa...~ ape taknyer.., 2minggu lepas..,dengan penuh semangatnyer aku ke UM utk attend kelas terakhir la kononnye.. sampai2 tu awal aku.., so aku dgn poyonyer baca paper la dulu kat luar kelas... tunggu punyer tunggu dah kol9 tp kelasnye still xbukak jugak.. nak tanye org..., xde sorang pn rakan sekelas yang aku kenal kat situ kecuali sorang pak arab... bab nak speaking arab boley bikin gue lemah la..., maklum la lame giler xspeaking... kene lak mamat arab tu sepatah haram pn xtau bahasa inggeris..., BM lg la jgn mimpi..!!

disebabkan kepoyooan teramat sangat..., aku beranggapan la kelas mula lambat walau agak pelik nape sorang pn takde..., hahahahah...! sabar punye sabar ...,dh dekat setengah jam menunggu.., maka datang la angin kuskus aku!!! ape taknye.., xkan la kelasnye pn berkunci kan.. untuk mengelakkan pelik bin ajaib aku tu..., aku merapatkanlah diri aku dgn pintu kelas tu...., tau ape yg aku nampak!!!!! satu kertas yg bertulis..: KELAS RESEARCH METHODOLOGY PADA HARI INI DIBATALKAN DAN BAKAL DIGANTIKAN PADA 9 APRIL" pergh...,hangin satu badan beb!!!! patut la xde sorang pn classmate aku yg datang!!! yg aku pn satu.., apesal la aku boleh tak terbaca dr tadi..,padahal aku dh kesitu pn sebelum tu... adoiyai...~

9 april maknenye hari ni la kan....! disebabkan mud belajor aku hilang ntah ke lautan pacific mane ntah..., make hati aku pn berbelah bagi la nak g ke tidak... tambah pulak lagi aku kesian kat ketua panitia aku tu..., esok ada majlis tilawak quran peringkat daerah..! sekolah aku n sekolah sir ibrahim kene bahagian hadiah.. sek sir ibrahim dah setelkan semua dah... tinggal kitaorg kene prepare org utk susun n bagi hadiah jer esok!!! permasalahannyer.., kalau aku g kelas.., sape nk tolong handle bahagian tu. ustaz jqaf sorang tu dh jadi hakim.., xleh kacau.., ustazah yg sorang tu xg kalau aku tak g coz xde transport.. ketua panitia tu pulak kene pakaikan rozek kat vip.. tambah lak dia lelaki.., xkene la kalau dia yg bagi hadiah kan...

dalam rase kesian tu..., aku kene pentingkan diri jugak.., coz kawan aku kate kelas tu pening utk bab 3 n 4.. kalau aku tak pergi.., rugi.., takut tak reti nak buat nanti.. tapi dalam masa tu jugak kesian kat sekolah. ye la.., tahun dpn sekolah aku lak tuan rumah.., buatnye sekolah lain boikot majlis kat skolah aku tu.., kan ke naya..!!

serius beb.., smpai kol 12.30 pn aku xleh buat pilihan nk g KL utk kuliyah ke tak.. buakn sebab TERLALU KESIAN kat panitia sekolah aku sangat2.., tapi sebeb hati aku mcm tak sedap.. mcm ade yg tak kene jerk!! ( ahak..ahak..poyos amat )..

untuk meredakan atau mendapat penyelesaian.., aku call seorang insan yang amatlah aku sayangi lagi cintai serta amatlah penting dalam hidup aku... siapa dia????? ahah...,dia EMAK aku la.. hahahahah..., mak aku kate..., kalo dah xsedap hati.., xpayah g la.., org2 tua kate kalau mcm tu better tinggalkan ajer..! wah!! first time mak aku galakkan aku ponteng kelas!!!! hahahahah...~

aku rase mcm nak ikut je kate2 mak aku tu.., tp hati masih berbelah bagi..., tp dalam berbelah bagi tu.., aku bgtau jugak la kawan yang aku nk tumpang tu yg aku xjadi tumpang dia sbb mcm malas nak g...(sebenarnye time ni dah 70% xnak g pun) hahaha...,tp saje je yg bg ayat control bagus!!!

dalam pada tu.., aku terpikir la untuk call sorang clssmate aku..,kak Qurratul Ain yang jd pensyarah kat UITM Perlis tuh...! xsangka dengan satu call mampu buat aku tersengeh sampai ke telinga dari pagi sampai la saat aku update blog ni... tau nape????? CLASS CANCELL!!!!!!!!! masyuk giler beb!!! itu memang satu berita ajaib yang dinanti2kan oleh aku..

tapi dalam tu geram jugak..., apesal la xsemua studen dapat information tu.., akak tu kate2 tiap kali class cancell dia dpt email..., apesal aku xdapat pun!!! bkn aku sorang, ramai yang tak dapat..! kalau yg duduknye kat Kl jugak xpe la.., abis yang dok jauh2 mcm aku ni ape kes??? lain la kalau aku ade kocek doreamon!!! xde la aku kesah!!! mcm k.qurratu tu.., dah siap beli tiket dari perlis ke KL ari ni.., tp burn mcm tu jerk coz kelas cancell..~ hampas kan.., ape2 pn nk wat camne.., kite student.., depa tu lecturer,,,,ikutkan je la...~

so..., dh class cancell..,esok aku bertugas la nampaknye kat sk kluang barat tu.. takat aku ngan ustazah tu je mcm xcukup tangan je rasenye.., so,aku dgn tak malu n poyonye invite 2 org murid2 setia aku utk kesana same.. senang.., leh aku kintak tolong nanti.. hahahah.., diaorang nak aje..(xtau la nak terpakse ke nak yg rela) hahahaha :-)

anyway..., i happy... kakakaka:-)

chenta_hatiey

Wednesday, April 6, 2011

nak post ke tak nak ni?????

satu bait2 ayat yang amatlah masyuk lagi menusuk kalbu dah siap aku gubah,.... macam nak masukkan.., tap mcm cuak jer... takut ade yang salah faham dengan ape yang telah aku tulis..

bahaya pn ade jugak!!! sebab ianya berdasarkan perassan sebenar aku..!! andailah ade org yang silap mentafsirkan.., kes naya aku.. silap2 6 tahun pn xabis cerita2 tu tersebar... hahahahaa...

aku hold dulu la jap..., bila dah rase selamat.., aku post yek..!!!

sesungguhnyer..., tiada yang lain selain ape yang aku dah create tu beb...~

chenta_hatiey~

Tuesday, April 5, 2011

Ma$iH tEtaP BerTahaN

ape la pulak kali ni??? tgk pade tajuk mcm serius semacam jek!! hehehe... ape yg bertahannye tu?? dengan ape?? untuk siapa?? wah!! banyak tol persoalan!!.. saje je bikin gempak, xde ape pn sebenarnye....cume...,ade bnde yg ligak berputar kat otak aku skrg ni.. salah satu darinye pasal study aku la..

td kawan seangkatan kat skolah tu yg same2 smbung belajar ngan aku kuarkan isu kebenaran KPM dlm membuat research.. aku betul2 berterima kasih dengan dia sebenarnya.., byk dia tolong aku tanpa dia sedar. kalau bukan sebab dia senior 1 sem dari aku.., mesti aku agak terkapai2 jugak nak memulakan master ni.. thanks a lot friend.. sambung balik pasal izin KPM tadi.., aku skrg dh buat theses kat bab 2 ( br berjinak2 kat bab2 ni)..., tapi dlam masa yang same.., aku tak buat lagi permohonan dari KPM untuk buat penyelidikan tajuk aku tu... ye la.., dh la research pasal pendidikan under KPM.., takkan la aku dengan selambenye terus buat tanpa mintak izin kan... kawan aku tu ade la pernah cakap sebelum ni yg dia memohon izin dr KPM utk research dia.., tp aku salah paham.., aku ingat semua tu akan diajar dalam kelas research method ari sabtu tu...! rupenye tak..! sendiri punye hal...

borak punye borak tadi..., aku dapat tahu.., andai KPM xluluskan permohonan aku tu.., sia2 aje la 2 bab yang aku dah mula buat ni...!! serius cakap..., agak down biala aku pikirkan tu..., tp td aku kene la tunjuk aku kuat.., aku tak lemah..!! aku kena think positive!!!! maybe Allah akan permudahkan jalan aku... sape tahu kan... tu kat mulut aku yg kuar la.., tp dalam hati punyer cuak.., tuhan je tahu!!! tapi tu la..., hopefully..., aku dipermudhkan segala urusan!! AMINNNN....

abis citer pasal theses n KPM...,sbb serabut otak aku pikir pasal tu la aku layan blog ni.., meluahkan perasaan kat blog ni..., nak story kat org pn.., depa takkan paham punyer!!! biasa la.., aku ni kan spesis lain sikit..., spesis2 dari kayangan la katakan... hehehehehee....

citer pasal luah perasaan kat blog ni..., ade benda la nk share..., tapi....agak poyo sikit la...,,huhuhu.. nak citer ker??? ala.., xpayah la.. buatnye ade makhluk2 dari dunia aku ni yg terbaca.., naya aku..!!! 6tahun tak abis citernyer!! hahahaha... mesti tertanya2 kan ape bnde tu??? secret sangat ker??? penting sangat ker??? bahaya ker kalau terdedah??? wakakaka... saje je bikin gempak!! cuma satu la.., kerana "ia" aku masih bertahan..., andai "ia" hilang.., sumpah!!! aku yakin aku tak mampu untuk terus bertahan disini... ape bnde tu???? KORANG PIKIR LA SENDIRIK YER....~ :-D

macam aku pernah story sebelum2 ni la..., aku ni kan spesis makhluk yg xpernah pn nk share cerita2 peribadi aku ngan golongan manusia... penyimpan besar rahsia aku hanyalah blog (sikit2 je la..bahaya) n diary.. tapi kan..., ade la satu hari tu aku terbukak cerita jugak!!! bukan sengaja nk cerita..( xkuasa aku)..., tapi dipaksa.. kawan satu skolah aku sorang ni.., satu ari tu g KL same2 ngan aku naik bas.., smpai KL we all p la makan2 dulu.., mase tu la dia korek ngan aku!!! aku dh xleh nak ngelak ar time tu..., nak tak nak.., kene gak ar citer sikit2..( sikit2 dah la.., kalau semua.., bkn rahsia namanyer kan)... ish..ish..ish...,trkeluar jugak akhirnya citer peribadi aku kat dia..., tapi yg penting satu rahsia paling besar yang tersimpan takkan mungkin aku ceritakan pada sape2.., kecuali pade dia one day kalau ditakdirkan.... ahak2... poyos!!!!

you all....,doakan la aku dipermudahkan semua urusan yang aku story kat atas tu yek... aku risau la sebenarnye ni..., aku ni nampak je kasar..,ganas.., tp dalam hati ade taman..!!! hanye jauhari mengenal manikam..! hanye org yg betul2 kenal aku tau mcm mane aku sebenarnyer..., tapi bab family n rakan2 rapat aku dr zaman dolu2 yg kate aku ni MANJA..., maybe yang tu agak tak berapa tepat kot!!! hahahahah..., sikit2 boley la.., huhuhu :-)

orait la..., caw...cin...caw...

chenta_hatiey:-)

hello everybody....~

sekarang ni macam semakin rajin lak layan blog nih...~ heheheeh...., idea mcm byk jerk.., tp kan ke best kalao idea tu terzahir sendiri tanpa perlu aku menaip!! heheheeh..,imaginasi tinggi xagak2 tu..!! :-D
nk citer sikit la pasal majlis yg aku ikut sbtu lepas....nk jadikan cerita kene la nganto bebudak wakil skolah aku tuh g majlis tilawah quran.. xramai pn.., 4orang jer!!! 2 lelaki 2 pompuan!!! takat bawak n tunggu turn depa xde hal..., tapi yang xbestnye kejadian2 lepas abis tilawah tu....,
kebetulan awal lak abis majlis tu.., aku ni ape lagi.., kononnye nk g la jalan2.. ngan bebudak pn jadi kan?? heheheh.., xde ar sian lak aku tgk bebudak tu.. jarang keluar dr kepompong kampung yg depa dok ni..! tmpat pertama yg aku g Kluang Mall.. tau ape trjadi sblm smapai???? ish..ish..ish... sian kat kete comel aku..! br je yg bertolak dr sk sri kg tengah tu nasi lemak yg sorang budak tu bawak (kononnye utk sarapan pagi) tumpah dgn smbal2nye kat kete aku!! ape lagi.., berbau smbal la seluruh kete aku..!!! tp disebabkan aku ni cikgu yg amat baik hati(ayat poyo tahap cipan), aku tak marah..aku suruh dia kutip je nasi2 tu n lap smbal yg tumpah... baik kan aku ni??? hahahahah....
tu dh satu hal.., bila dh smpai je kluang mall.., budak yang same gak punyer citer..!! tgh jalan2 selipar dia putus la pulak..!!! adoiyai...!!! pening jap pale ku time tu.. xkan la aku dgn xmalunye nk bw student aku pakai selipar putus nkan. hilang la reputasi aku sebagai pendidik yg baik... poyo lagi sekali...!!! heheheh..
so, nasib baik la kete aku tu ade iras2 kedai kasut.., mcm2 patern ade, tinggi,rendah, sandel, kasut..sumer ade!! maka berpatah balik semula la kami ke kereta n cari sandel yg sesuai dgn minah tu... baik kan aku????? kahkahkah... mesti bengang tahap dinasor korang yg bace ni kan...... huhu..
bila sume dah setel...,so kami jalan2 je la smbil mencuci mate.. alhamdulillah la bebudak yg aku bw kali ni baik2 budaknye..,xde la terejal mcm sesetengah yg pernah aku bawak..(msti la baik..,tgk la sape cikgu dia) ahak..ahak..ahak.. kalo dh baik tu.., xde ler aku berkira sgt nk belanje depa kan...!! tgh dok jalan2 ade lak la sekor mamat tu sound aku:::"hai kak.., dgn baju melayu sumer ni nk p kenduri ker??" hampeh kan mamat tu??? ape.., xleh ke kalo nk g jalan dgn pakai bj kurung n baju melayu.. kite kan org melayu.., agungkan la pakaian kebangsaan kiter...~ wah!! dh mcm yb gaye aku bercakap!!!
malas la nk smbung cite pasal aku n bebudak ni..., ape yg penting dep dapat gak la nombor 2 n no 3 dlm pertandingan tu.. cumenye ade sedikit rasa tidak puas hati dgn pertandingan hafazan.., aku ade kat situ n aku dgr bacaan budak2 tu.. rase mcm xmasuk akal je budak yg jd johan tu.. bukan aku kate budak sekolah aku best.., tp itu la realitinye waktu tu.. anyway.., salah sorang hakimnye pn turut rase perkara yg same.. ape sebenarnye yg terjadi???? entah la kan... ape pun..,keputusan adalah muktamad..,sebarang surat menyurat tidak akan dilayan!!! heheheeh..~